Hyvin mielenkiintoisen selostuksen Ylistaron peikoista löysin Uudesta Suomettaresta vuodelta 1875. Kyseessä on peikkojen tai pirujen mellastus eräässä talossa, ja siitä nouseva kohu. Tarina on hyvin tyypillinen kansanomainen räyhähenkikuvaus, peikot eli pirut puhelevat talon keskenkasvuisen tytön kanssa, heittelevät kiviä ja taloustavaroita ja pitävät kaikin puolin pahaa elämää. Tämän tarinan kiehtovin piirre on kuitenkin siihen sisältyvä vaihdokas-motiivi.
Piru. Kuvitusta Kurikka-lehdestä. |
Vuoripeikot Ylistarossa talvella 1859 – 60
Jokseenkin yleinen ollee vielä taikausko maassamme. Sen
poistamiseksi tarvitaan ennen kaikea selvempi tieto luonnonvoimista ja niiden
vaikutuksista. Kansan ykspuoliset uskonnolliset tutkinnot ja mietteet
nähtävästi eivät riitä taikaluuloja poistamaan. Pohjanmaan ”herännessä” on
taika-usko joskus ehkä syvempi ja juurtuneempi kuin niin sanoituissa ”suruttomissa”.
Samassa seurakunnassa, josta juttumme on kerrottava, kysyi pappi kinkerillä sen
johdosta eräältä ”heränneeltä”, luuliko hänkin haltioita ja peikkoja löytymän. ”Luulen
kyllä”, vastasi mies. Kysymykseen, josko hän Jumalan sanasta oli tullut siihen
päätökseen, arveli mies: ”Kielletäänhän katekismuksessa niiden päälle uskomasta”.
Ennenkun Jumala – niin kerrottiin Ylistarossa peikoista –
loi äitimme Eevan Adamin kylkiluusta, loi hän, samalla kun Adaminkin, Heeva
nimisen vaimon. Heevan vietteli perkele, ja heidän sikiöitänsä ovat
vuoripeikot, jotka sittemmin samoin kuin ihmisetkin ovat enentyneet. Tuon
vuoriväen syntyperän papit kyllä tietävät. Siitä on ennen puhuttu
raamatussakin, mutta papit ovat sen siitä heittäneet pois ja talleltavat tiedot
”mustassa raamatussa”. Tuo tieto on jollain tavalla tullut kansalle ilmi,
vaikka se ei ole yleinen.
Isonkyrön ja Ylistaron kirkkojen keskivälillä on lähellä
Kuivilan kylää vähäinen vuori, jossa vuoripeikoilla on, kansan puheen mukaan,
Katajamäki niminen talo. Talo on jotensakin rikas ja elättää 18 lehmää. Peikot
olivat siinä kauan hiljaisuudessa tuota taloansa asuneet inhimillisiä naapureitansa
häiritsemättä, kunnes eräs itsellinen manasi heidät liikkeelle. Lähellä
mainittua vuorta on mökki, jossa tuo mies, Mänttäri nimeltä, asui vaimoinensa
lapsinensa, joita oli neljä, vanhin kahdentoista vuotinen tyttö. Syksyllä v.
1859 oli mökkiläinen kovasti kieltänyt lapsia syömästä vaaramia, joita kasvoi
mökin ympäristöllä, mutta vaaramat yhtähyvin vähenivät vähenemistään. Pantuaan
lapsensa kovalle syyttivät nämät kylän muita lapsia. Silloin oli ukko, vaimonsa
puheen mukaan, juossut vihoissaan vuorelle, jossa hän polvin Uuden Testamentin
päällä, kiroillen ja manaten käski peikkoja ja muita vuorenhaltioita niiden
kimppuun, jotka olivat enimmät vaaramet syöneet.
Eikä pitkiä aikoja kulunut ennen
kuin jo levisi huhu että ”vanhan talon isäntä” oli ruvennut mökissä asuntoa
pitämään. Sekä tuvassa että ulkona lensi kiviä, niin että moni, joka mökkiä
läheni, sai päätänsä varoa. Öisin tunsi mies maatessaan tukasta nykittävän;
päivällä hänen köysiä tehdessään lensivät rohtimet huoneen ympäri siksi kun mies
sai ne säkkiin kätketyksi.
Tuo levottomuus ei ollut ukon mieleen ja kun eivät
omat voimat riittäneet peikkoja karkoittamaan, haki hän noidan avuksensa. Tämän
kansa sanotaan ukon käyneen Ylistaron kirkossa, jossa noita arvattavasti tahtoi
voimansa vahvistaa. Sieltä lähtivät miehet hevosella Kuivilaan päin ajamaan,
mutta jo puolivälillä oli koni niin vaahdossa ja väsyksissä, että täytyi ottaa
Kiikkalan isännältä toinen hevoinen. Millä keinoin noita nyt koki peikkoja
pakoittaa, sitä emme tiedä, mutta asiat eivät nähtävästi siitä ensinkään
paranneet. Arvellen että tuo levottomuus oli rangaistus tehdystä manauksesta,
pakeni ukko vihdoin joukkoinensa mökistä pois ja muutti joen yli Isoonkylään, ikään
kuin ei peikko joen yli pääsisi. Ei aikaakaan niin tämä jo hänen joukkonsa
saavutti ja piti uudessa majassa miltei vielä pahempaa meteliä kuin entisellä
paikalla. Ukko, kun näki ettei pakeneminen auttanut, muutti muutaman viikon
poisoltua vanhaan mökkiinsä takaisin ja koki nöyränän kärsiä vierastanasa.
Peikon haahmua eivät muut nähneet kuin vanhin lapsista, tuo mainttu
kahdentoista vuotias tyttö, joka peikkoa puhuttelikin. Milloin orsilla tai
uunilla, milloin porstuassa sanoi tyttö peikon istuvan. Välistä vastasi peikko,
tytön puhuteltua, muidenkin kuulten, mutta jos tuvassa puhuivat, piti
kuuntelijain olla pihalla, mökissä sen sijaan, jos tyttö ja Katajamäkeläinen
pihalla keskustelivat. Kevättalven kuluessa juoksivat ihmiset toinen toisensa
perässä peikkoa imehtimässä. Toinen näki ja kuuli yhtä, toinen toista. Olipa
muuan mies pannut viinalasinkin astialaudalle, kysellen josko viina peikoille
kelpaisi. ”Kyllä se maistelee, arveli tyttö, jos antaja on pihalla”. Antaja
meni ulos ja näki tupaan tultuansa lasin tyhjänä. ”Hauta-Maija” ja joku toinen
vaimo oli ollut mökissä yötä ja maannut lattialla. Siinä heitä peikko nakkeli
hiedalla ja muulla, haukkui eikä sanonut pelkäävänsä heitä, eikä muita
heränneitä, eipä mustatakkejakaan, mutta valitti ettei Mänttäri tullut
noutamaan tarjottuja kultarahojansa. Eräälle vieraalle oli tyttö kertonut että
peikot paraikaa nylkevät lattialla härkää, häitä pitääkseensä Katajamäellä, ja
niinikään pyhkivät puukkoa lavitsan syrjään; kuuntelija sanoin nähneensä veren
jäännöksiä paikalla. Koska tyttö sanoi kuullensa peikoilta, ettei kukaan muu
pappi kun E. naapuriseurakunnasta saisi heitä etenemään, lähtivät ukko ja tyttö
tuon papin puheille, mutta heidän täytyi palata, kun koko Katajamäen hääjoukko
tuli vastaan ja seurasi heitä mökkiin, jossa peikot sitten olivat hypellet koko
yön.
Plökkilässä Toppaalan kylässä oli eräällä syytinkiväelle
15-vuotinen tyttö, jonka lyhytkasvuinen ja huononnäköinen ruumis oli muutamia vuosia ennen antanut syytä
laukkuryssälle sanoa, että se oli peikkojen vaihettama. Lapset ovat näet ennen
kastetta pirun hallussa, joka ne vaihettaa, jos ennen kastetta jäävät yksin
huoneeseen. Loppiaisen aikana toi akka Kuivilasta Plökkilään sen tiedon, että
Mänttärin tyttö oli mökin orsin lähnyt syytinkiväeltä vaiheteteun lapsen,
valkoverisen, pitkäkasvuisen kauiniin
tytön, joka oli valittanut pahalla hoidolla olevansa Katajamäellä. Tuo tieto
levisi; akat ja akkamaiset juoksivat Plökkilässä onnettomain vanhempien luona
mikä mitäkin neuvomassa. Jos vaihokasta nälällä ja kurituksella kyllä
vaivattaisiin, niin piru kyllä tulisi omansa korjaamaan ja toisi oikean lapsen
takaisin. Nyt syntyi yleinen huuto että vanhempien pitäisi lyödä vaihokas
seinään, ja onnettoman lapsen isä saatiin yllytetyksi Kuivilaan, tytöltä tietoa
saamaan, koska oikea lapsi saataisiin jos pirun heittämä lopetettaisiin. Hetken
puhuttua tytön kanssa, lähti isä paluumatkalle, mutta hänen pihalle tultuansa
tuli tyttö juosten perässä ja sanoi peikon istuneen orrella ja arvelleen: ”Tuossa
se mies oli, jonka lapsen minä ennen vaihetin”. Kaikeksi onneksi oli pappi
samana päivänä saanut tiedon noista kauhistuttavista aikeista ja lähti kohta
vanhempien puheille. Lapsi raukka juoksi peloissaan äitinsä ympäri kun oli
tavallisesti nähnyt ihmisten irvihampain neuvovan vanhempia häntä surmaamaan.
Itse vanhemmat olivat kohmelopäisiä imisten juoksusta ja neuvoista. Pappi käski
ajaa ulos oitis kaikki vieraat, joilla ei ollut muuta asiaa talossa, ja luuli
saaneensa vanhemmat parempaan ymmärrykseen. Hyvät ihmiset ievät kuitenkaan ensi
hädässä tahtoneet luopua aatteistaan. Näköjä näkevä ja muka vallan jumalinen
akka, joka oli tuonut ensimäisen sanan vaihokkaasta Plökkilään, surkutteli
vanhempia, makasi potkien, syömättä, juomatta vuoteella hartaissa rukouksissa,
ja ei aikojakaan, niin sanoi oikean lapsen jo tulleen joen yli Katajamäestä
Isoonkylään ja olevan – Karitsan morsian.
Tähän loppuvat muistoonpanomme noista hullutuksista, jotka
todistavat maassamme vielä tavattavan raakutta. Myöhemmoin kerrottiin että yllä
mainittu naapurseurakunnan pappi oli kevätpuoleen käynyt peikkojen ahdistamassa
mökissä asiaa tutkimassa; samoin saatiin, muistaaksemme, selville että peikko
ei ollut kukaan muu kuin mökkiläisen 12-vuotias tyttö, jota arvattavasti tuo
aika-ihmisten herkkäuskoisuus oli huvittanut. Koko asia, joka oli seurakunnassa
niin suurta huomiota herättänyt, pian joutui unohduksiin.
Eipä selvästikään mitään palstantäytettä tuo lehtijuttu vaan vakavasti otettavaa peikottelua.
VastaaPoistaVähän järkyttikin tämän lukeminen. Olen kyllä ollut tietoinen vaihdokas-uskomuksista eli siitä että vaihdettuja lapsia täytyi pidellä kaikin tavoin pahasti että piru tulisi hakemaan omansa, mutta en aikaisemmin ole ajatellut millaisia inhimillisiä kärsimyksiä tällaisesta kansanuskosta on saattanut koitua. Tämä teksti valisti kyllä minuakin.
Poista