Nautisk tidskrift för Finland julkaisi vuonna 1919 artikkelin jossa kerrotaan merihirviöistä. Tietoa jutun kirjoittajasta en ikävä kyllä löytänyt. Jaan tämän pitkähkön artikkelin blogissani komeen osaan, joista ensimmäisessä käsitellään merenmiehiä.
Merikouot ja merikäärme
Niitä ihmeellisiä näkemisiä, joita meriväellä on vanhoista
jaoista saakka ollut kerrottavana matkoiltaan ovat yksinkertaiset maanmoukat niinkuin
tunnettua toisinaan katselleet vissillä epäluulolla. Jopa lienee monessa
tapauksessa menty niin pitkälle että tämä epäluulo on saattanut mainitut
maanmoukat puhumaan ”laivurihistorioista” – ja että vielä rumempiakin asioita
on lausuttu niistä varsin uskottavista kertomuksista, joita meren pojilla on
ollut puhuttavana uteliaalle yleisölle kotiin tultuaan jotakin pitkältä
matkalta.
Teemme seuraavassa pääkohdissaan selkoa tärkeimmistä ja
mielenkiintoisimmista asioista, joita muinaisajalta saakka on kerrottu
ihmeellisistä merihirviöistä.
Muinaisajan taruja
Vanhempina aikoina, kun tieto merensyvyyden eläinmaailmasta
ei vielä ollut suurestikaan kehittynyt, ja kun niin monet etäisemmät kulkuvedet
olivat aivan tuntemattomat, oli kansanmielikuvitus ylen herkkä uskomaan, että
ihmeellisiä merenhirviöitä oli olemassa. Aikakaudella, jolloin haltijat ja
kummitukset maissa taikauskoisilla kuuluivat jokapäiväisen elämän ilmiöihin ja
jolloin poltettiin noitia roviolla, ei myöskään ollut vaikea levittää satuja ja
juttuja merikouoista ja uivista hirviöistä.
Sitä paitsi tapahtui usein, kun kalastajaväki ulkona merellä
toisinaan sai pyydyksiinsä jonkin oudon näköisen ja suuruisen tai ennen
tuntemattoman lajisen kalan, että se heitettiin mereen siinä luulossa, että se
muka oli ”koukokala”, joka vahingoittaisi heidän kalastustaan, ellei sitä
jälleen laskettu mereen. Kertomukset sellaisista saaleista kasvoivat usein
suuriin mittoihin, ja kun kertomus sellaisista ihmeellisistä koukokaloista
kernaasti tuli varsin mielikuvitukselliseksi, niin olivat nämä kertomukset
omiaan vireilläpitämään taikauskoista luuloa merihirviöistä.
Esimerkkinä sellaisista kertomuksista voimme mainita
Pontoppidanin selostuksen erään kalastajan näkemästä Bergenin seudulla
Norjassa. Tämä kalastaja sanoi kerran pyydystäneensä perin kummallisen kalan,
joka oli enimmäkseen kissan näköinen; varsinkin oli pää sen muotoinen. Sen
ohessa oli eläimellä neljä käpälää. Ruumiin ympärillä oli samankaltainen kuori,
kuin meriravun puku ja muuten mörisi ja murisi kala niin kuin kissa ja puri
niitä esineitä, joilla sitä kosketeltiin. Ranta-asukkaat uskoivat täytenä
totena, että se oli kouko, joka oli tullut maihin, ja koettivat niin pian kuin
mahdollista saada eläimen jälleen veteen, ennen kuin mikään onnettomuus
sattuisi.
Sellaisia kertomuksia oli liikkeellä pitkin Norjan rannikkoa
1700-luvulla ja joutuivat ne myöskin tieteellisen tutkimuksen alaisiksi, mutta
näistä vievät melkoisesti voiton ne tiedot, jotka muinoin saapuivat merenmiehistä ja muista
selväpiirteisistä kouoista, jotka herättivät merimiehissä kauhua.
Vanhempina aikoina lienee norjassa pyydystetty sellainen
merenmies, jonka kerrotaan tuoneen epämiellyttävän tiedon kuningas Hjorleifille
tai laulaneen laulun kuninkaalle tämän tulevista kohtaloista. Paljoa
myöhemmältä historialliselta ajalta on yhtäläinen kertomus, nimittäin, että
vuonna 1577 muuan Samsön talonpoika tapasi ”merenvaimon”
nimeltä Jäärinne – niin kuin tämä itse ilmoitti nimensä olevan. Niitten asiain
joukossa, josta merenvaimo kertoi, oli myöskin ennustus Tanskan kuninkaan
Kristian IV:n tulossa olevasta syntymästä, joka myöskin tapahtui vuoden
kuluessa, jonka ohessa merikouko pyysi talonpoikaa koettamaan kääntää
juopottelevaa Tanskan hoviväkeä y. m.
Tjörnillä on kuitenkin kerrottu vielä ihmeellisempiä taruja
eräästä kuuluisasta merikouosta, joka oli monet kerrat ollut näkyvissä rannikon
ulkopuolella kaikkien merenkulkijain kauhuksi. Niinpä kertoo rovasti Joh.
Oedman selostuksessaan (v.1746), että pelätty merenmies, mikäli kerrotaan, oli
kerran pyydystetty koukulla ja viety maihin. Tässä tilaisuudessa kantoi hirviö
viljalyhdettä, jonka hän sanoi olevan tarkoitettu isänsä korjaa varten.
Merikouko jäi sitten pitkäksi ajaksi Tjörnille ja avusti kalastajaväestöä
parhaitten pyyntipaikkojen hakemisessa, kunnes se vihdoin palasi oikeaan
elementtiinsä kauhistavan myrskyn aikana.
On varma, että tällaisia kertomuksia aikoinaan uskottiin ja
todistuksena siitä, että sellaisia merenmiehiä löytyy, mainittiin m. m. Afrikan
sisäosien metsissä elävät ”bushmanit”, jotka luultiin olevan maissa
vastakohtana kerrotuille merenpohjan hirviöille. Jotkut vanhemmat kirjailijat
menivät väitteissään vielä pitemmälle kertoen m. m., mitenkä monella taholla
sekä Afrikassa, Itä-Intiassa ja Brasilian rannikolla pyydystettiin sellaisia
merenmiehiä ja merenvaimoja. Kertomuksen mukaan oli näillä olennoilla pitkähkö
ja pyöreä pää niin kuin ihmisellä, korkea otsa, pienet silmät, litteä nenä ja
suuri harja. Sitä paitsi oli niillä kädet, joissa oli neljä sormea yhdistettynä
uimanahalla. Ruumiin yläosa oli ihmisen kaltainen ja alaosa muistutti kalaa.
Mikäli kerrottiin, pyydystivät alkuasukkaat usein sellaisia
merihirviöitä sekä paistoivat niitä vartoissa. Niiden pään sisällä olevista
luista valmistivat portugalilaiset erästä lääkepulveria, joka oli hyvin tehokas
rakkokiven lääke.
Veisi liian paljon tilaa, jos tähän ottaisi muutamia
sananmukaisia selostuksia niiden mielikuvitusrikkaiden kirjailijain
kirjoituksista, jotka 1600-luvulla omistivat paljon vaivaa merenmiesten
persoonallisuuden ja elämäntapojen sekä hänen merkityksensä selvittämiseen
ihmissyöjien ruuanlaitokselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti