Strigoi, 2009 Ohjaaja: Faye Jackson |
Riemastuttavan poikkeuksen kauhuromanttiseen höttöön tuo
Strigoi, vuonna 2009 valmistunut brittiläis-romanialainen vampyyriyhteistyö. Paitsi
että sanaa ’vampyyri’ ei käytetä elokuvassa kuin kerran, sehän ei ole ollenkaan
romaniaa. Paikalliset
kutsuvat verenjanoista vainajaa nimellä strigoi,
vainajan rauhaton henki, poltergeist.
Elokuva alkaa Poledonin kylässä kohtauksella jossa
ahne maanomistaja Constantin Tirescu ja hänen vaimonsa, joutuvat vihaisen
väkijoukon lynkkaamaksi. Murhasta syytetty Tirescu joutuu pikaisen ja kovin
epävirallisen oloisen oikeudenkäynnin päätteksi pimeälle peltoaukealle jossa
uhkaava väkijoukko yrittää todisteiden puutteessa saada miestä tunnustamaan.
Lopulta Tirescu saa lapiosta päähänsä, vakuuttaen viimeisinä sanoinaan: ”You
can’t kill me!” Hautauksen jälkeen mummot ja vaarit ryöstävät häikäilemättä
Tirescun ylellisen kartanon, tyhjentävät viinakaapit ja tanssivat letkajenkkaa
käytävillä Norman Greenbaumin 'Spirit in The Sky' taustanauhalla soiden. Kyläläisten salaliitto saa kuitenkin pian huomata että murhattu
mies vaimoineen ei aio jäädä haudan lepoon.
Elokuvan päähenkilö on kotikyläänsä palaava lääketieteen
opiskelija Vlad Cozma joka huomaa että kaikki ei tunnu olevan kohdallaan. Paikalliselle juopolle, Florinille, pidetään pitkiä ruuminvalvojaisia,
ja tuntuu siltä että vanhat perinteet otetaan yhtäkkiä liian vakavasti. Sen
lisäksi että vainajan yllä leijuu uhkan aavistus, näyttää siltä että hänen
kuolemansa ei ole ollut lainkaan luonnollinen. Kun Vlad saa tietää että Florinin
kuolintodistukseen on kuolinsyyntutkijan allekirjoitukseksi läntätty hänen oma nimensä, alkaa salapoliisintyö joka
johtaa hänet lopulta Tirescun murhan jäljille. Jo lääkäriopinnoissa haitannut
verenpelko tekee Vlad Cozmasta kovin vastentahtoisen vampyyrinmetsästäjän,
ainoa tehoava keino strigoita vastaan kun tuntuu olevan sydämen irti
leikkaaminen ja polttaminen.
Elokuvassa vampyyriksi muuttuminen ei ole mitenkään
hohdokasta. Kostonjanoinen vainaja kaivautuu ylös mutaisesta haudastaan, hän on
kasvoiltaan punakka ja pöhöttynyt ja häntä riivaa jatkuva nälkä. Romanian
perinteen nälkäiset vainajat muistuttavat tässä mielessä moderneja zombeja,
joilla ei taas ole oikein mitään yhteistä haitilaisten esikuviensa kanssa.
Strigoille kelpaa vatsantäytteeksi veren lisäksi toki ruoka
ja vodkakin. Ainaisen nälän korventama vainaja saattaa syödä talon
ruokavarastot tyhjäksi ja vasta muun ruoan loputtua käydä isäntäväen kimppuun. Vladin
naapurinemäntä käyttääkin kaikki päivät Florinin hautajaisruoan valmistukseen,
jonka häntä vainoava vampyyri (rouva Tirescu) saapuu illan tullen syömään.
Kauhistunut nainen kantaa ruumiin eteen ruokaa kaksin käsin oman henkensä
säästääkseen.
Vampyyrivaimo ahmii mummoparan hapankaalit. |
Elokuvana Strigoi ei ehkä ole mikään mestariteos, se on
paikoitellen liiankin hidastempoinen ja tarinaan ympätyt juonenkäänteet
maakauppoineen eivät jaksa kiinnostaa. Dialogi on jäykkää joka johtunee siitä,
että elokuva on kokonaan englanninkielinen. Näyttelijät ovat pääosin
romanialaisia ja paksu itäeurooppalainen aksentti on siis aito. Luultavasti
markkinointisyistä elokuvassa käytetty englanninkielinen puhe on paikoin kovin
pökkelömäistä ja jäykkää, kuten on paikoitellen näyttelijätyökin. Selkeästi mustana komediana markkinoitu elokuva ei onnistu olemaan hauska kovin montaa kertaa. Onneksi visuaalinen ilme
korvaa pitkälle dialogin puutteet, mutta pienellä säätämisellä Strigoi olisi
voinut olla paljon viihdyttävämpikin. Loppua kohden koko tarina alkaa sitä
paitsi hiukan hyytyä. Hajanainen juoni ei jaksa kantaa aivan loppuun asti.
Kuitenkin Strigoi herätti minussa tavatonta riemua. Elokuvan
vampyyrit uhmaavat populaarikulttuurin kuvastoa. Ehkä se siksi jää monelle nykyajan
kauhuharrastajalle etäiseksi. Strigoi palaa modernin vampyyrin juurille, siihen
ympäristöön ja niihin kyliin joista tiedot vampyyriepidemioista kantautuivat
goottilaista kauhua janoavien länsieurooppalaisten korviin. Aikakauden
vaatimusten mukaan kirjailijat siirsivät verenimijänsä maaseutukylistä synkkiin
linnoihin ja tekivät heistä yläluokkaisia lukijakuntansa mukaan. Siten syntyi uusi eurooppalainen vampyyri, yksinäinen, piinattu aristokraatti. Romanialainen strigoi ahdistelee maaseudun syrjäisiä kyliä. Hän
ei asu linnassa, eikä hänellä ole omaa kätevää lepopaikkaa suvun mausoleumissa.
Hän on eläessään ollut tavallinen isäntämies, tai vaimo, ja hänet on haudattu
matalaan maakuoppaan. Kuolemansa jälkeen hänestä tulee nälkäinen, turvonnut ja
punakka.
Jos kansanperinne hiukankaan kiinnostaa tai Karpaattien
taikausko on entuudestaan tuttua, elokuvasta saa varmasti enemmän irti. Sympaattinen pikkuelokuva ei ole saanut paljon julkisuutta ja sen vastaanotto
on ollut hyvin ristiriitainen. Jotkut vampyyrien ystävät rakastavat sitä,
toiset taas vihaavat. Itse koen että tämä paluu vampyyrin arkaaiseen, kansanomaiseen
muotoon, on kunnianosoitus sille kansakunnalle jonka tarinaperinne on
lahjoittanut meille populaarikulttuurimme erään suosituimman hahmon.
Elokuvan lisäksi suosittelen alkuvampyyreistä
kiinnostuneille kirjaa:
Pekka Kilpinen:Eläviä kuolleita; vampyyrit 1700-luvun asiakirjoissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti