Sitä yltyy kyllä monenlaiseen kun saa halvalla.
Sitä voi ruveta huoltoasemayrittäjäksi Pirkanmaalle tai aloittaa pelitrilogian
sen viimeisestä osasta.
F.E.A.R.
3 on kauhuräiskintänä kaupitellun sarjan viimeinen osa, joka saattaa päätökseen
tarinan, jonka keskiössä ovat seinähullun Armacham -yhtiön suojista paenneen
telekineetikko/astraaliperkele Alma Waden sekä hänen poikansa, Point Manina
tunnettu supersotilas sekä Paxton Fettel, niin ikään psyykkisillä kyvyillä
siunattu kannibaalikummitus. Paxton auttaa Point Manin pakoon Armachamin
kynsistä kesken ”kuulustelun”, minkä jälkeen veljekset räiskivät tiensä
takaisin raskaana olevan äitinsä luokse läpi vihamielisiä sotilaita ja mörköjä
vilisevän kahdeksanosaisen kampanjan, Silent Hillistä karanneen isonhirmun
huohottaessa niskaan. Kuulostaa jännältä, vai mitä?
Käytäntö
onkin sitten valitettavasti jotain aivan muuta. Psykologisella kauhulla itseään
markkinoivassa pelissä on jokin mennyt vikaan, jos se ei pelota, tai edes
jännitä kertaakaan, ja juuri niin on F.E.A.R. kolmosen laita. Aina silloin
tällöin ruutu toki täyttyy oudoista näyistä, juoksevista varjoista, verisestä
pikku-Almasta ja sen sellaisesta, välillä käväistään parin sekunnin verran
jonkinlaisessa mielikuvatodellisuudessa, ja tasaisin väliajoin myös kalpea
vaitomäkeläinen paukkaa paikalle ja tarraa pelaajan kraiveliin.
Tällä tavalla.
Mutta
tätä kaikkea on säälittävän vähän. Jokainen jännittäväksi tarkoitettu kohtaus
on ohi siinä samassa, eikä niillä tunnu olevan mitään merkitystä, vaikka pelin
hahmot ja tapahtumat antavat ymmärtää, että Alman synnytys vastaisi suurin
piirtein maailmanloppua. Taivas syöksee tulta, Alman synnytystuskat luhistavat
teitä, pudottavat helikoptereita ja ajavat kaupungin verran ihmisiä hulluiksi,
mutta Point Man ei ole moksiskaan. Kaikkein useimmiten pulssia yritetään
nostattaa tyhjästä esiin pomppaavalla päämöröllä, joka alkaa pelin edetessä
vain ärsyttää. Muuten hirviötä, sitä yhtä, ainoaa, kapista
koirankuonolaislajia, tavataan ainoastaan kuudennessa ja seitsemännessä osassa.
Mutta
se mikä hävitään pelkäämisessä, ”voitetaan” ammuskelussa. Ja sitä meinaan on.
Point Man ja Fettel kohtaavat jokaisessa episodissa rekkalasteittain toinen
toistaan harmaampiin pukuihin sonnustautuneita sotilaita, minkä jälkeen seuraa
pari rekallista lisää. Välillä tusinasotureiden joukossa riehuu vähän kovempia
vastuksia, kuten teleporttaavia komentajia sekä erikokoisia
taisteluhaarniskoita, joita pääsee ohjastamaan itsekin muutamaan kertaan.
Taistelu
on pääosin ihan toimivaa. Point Man kantaa kerrallaan mukanaan kahta asetta
sekä kolmenlaisia kranaatteja. Tämän lisäksi hosutaan myös puukolla ja
liukutaklataan. Peli kannustaa pelaajaa ampumaan nurkkien ja laatikoiden
suojista rivivihollisten tapaan, mutta tämä on toteutettu varsin kömpelösti. Tehokkaat
lähitaisteluliikkeet sekä bullet time tekevätkin aggressiivisesta hakkaa päälle
metodista paljon tehokkaamman, kuin myös hauskemman.
Yksinpelissä
läpipeluun jälkeen avautuva, kaksinpelissä automaattisesti kakkospelaajalle
lankeava Fettel on kuitenkin paljon hauskempi pelattava kuin Point Man.
Kummitteleva psykopaatti kykenee haamuvoimillaan ampumaan energianuolia,
roikottamaan vihollisia, valtaaman näiden ruumiit, räjäyttämään ne sekä
viskomaan maastosta harvakseltaan löytyvää irtaimistoa, kuten bensatynnyreitä.
Fettel on mukavan erilainen pelattava kuin Point Man, ja tasapainottaa tätä
hyvin kaksin pelatessa. Valitettavasti haamumiehellä pelatessa ei hetkeksikään
pääse eroon siitä tunteesta, että haamuilusta olisi voitu saada irti paljon
enemmänkin.
Taistelun
suurin heikkous on kuitenkin se että sitä on niin tavattoman paljon. Harmaissa
rakennelmissa harmaiden sotilaiden kanssa käytävä korttelisota alkaa käydä
pidemmän päälle todella tylsäksi. Pitkästymistä pahentaa kenttien valju yleisilme
sekä niiden pituus. Jokaisen tason olisi saanut huoletta leikata kahdeksi.
Tällaisenaan jokaiseen tasoon ennättää kyllästyä jo kauan ennen sen loppua.
Peli onkin parhaimmillaan noin puolentunnin paloina.
Kenttien
puolustukseksi on kuitenkin sanottava se, että vaikka ne ovatkin putkia, ne
ovat melko laajoja, haarautuvia putkia. Jokaisen nurkan nuohoaminen kannattaa,
sillä sinne tänne ripotelluista psyykkisistä ruumiista ja artefakteista, kuten
taistelussa käytetyistä jipoista, saa kokemuspisteitä, jotka parantavat
hahmojen kykyä, mutta myös ratkaisevat miten pelin lopussa tulee käymään.
Yksinpelissä pelattava hahmo määrittää loppuratkaisun, mutta kaksin pelatessa
suuremman pistepotin korjannut veli sanelee kaapin paikan. Ratkaisu on kesken
loppuvideota näytettävää pistetilastoa lukuun ottamatta todella hauska. Vielä
kun siitä olisi tiennyt alusta asti…
Mitään tätä pelottavampaa on turha odotella.
Mutta juuri kun peli alkaa seistä tukevasti jaloillaan ja ottaa vakaita askeleita, se kompastuu siihen penteleen juoneen. Myönnän ja tunnustan, että sellainen
joka on pelannut kaksi edellistä peliä saa siitä varmasti irti enemmän kuin
oma, pelkät Wikipedian juonitiivistelmät lukenut henkilöni, mutta en oikein
usko että kovinkaan paljon. Käsittääkseni peli ei tarjoa varsinaisesti mitään
uutta informaatiota suuremman juonen syistä tai seurauksista, vaan ainoastaan
vie kahdessa edellisessä osassa aloitetun kertomuksen loppuunsa, lisäämättä
mitään omaa.
Tarina
kompastuu myös siihen, ettei mitään selitetä. Tilanteet muuttuvat ilman että
niitä perustellaan tai avataan millään lailla. Miksi Fettel vapauttaa veljensä?
En tiedä. Miksi mennään katsomaan Almaa? En tiedä? Miksi mennään pelastamaan
sitä yhtä miestä? En tiedä. Missä ollaan, minne mennään, mitä siellä tehdään ja
miksi? EMMINÄ TIIJÄ!!!!
Taivaalla näkyvää tulista pyörrettä ei selitetä millään tavalla.
Kolmas
naula tarinan, ja koko pelin, arkkuun ovat hahmot. Koko pelin ajan mykkänä
pysyvä Point Man kommunikoi pelkästään kurtistelemalla kulmiaan ja
irvistelemällä. Tämä tuntuu riittävän Fettelille, joka ymmärtää veljensä
tarkoitusperät virheettömästi. Itseäni ei kuitenkaan ole moisella kyvyllä
siunattu, joten Point Maniin ei päässyt muodostumaan pienintäkään tunnesidettä.
Jatkuvasti äänessä olevan Fettelin rinnalla tuppisuu sankari vaikuttaa kaiken
aikaa tyhmemmältä ja tyhmemmältä, loppujen lopuksi jokseenkin yksinkertaiselta.
Niin,
se Fettelin ääni… Aluksi ihan siistiltä vaikuttavan kummajaisen överiksi
vedetty pahisääni alkaa naurattaa viimeistään kolmannen kentän aikana. Myös se
miten Fettel kutsuu Point Mania veljekseen joka kolmannessa lauseessaan, nauraa niin häijysti kuin osaa ja kertoo sanaleikkejä, muuttaa miehen hyvin nopeasti pelkäksi Bond
roiston parodiaksi.
Uskon
että olisin saanut pelistä irti paljon enemmän mikäli aikaisemmat osat olisivat
tuttuja, mutta tuskin kovin paljoa. Mielikuvituksettomat, yhdellä ainoalla
hirviörodulla höystetyt vihollismassat ja mitäänsanomattomat ylipitkät kentät
olisivat aivan samanlaisia kuin nytkin. Luvatusta kauhusta ei ole jälkeäkään ja
kumpikin ilveksistä on omalla henkilökohtaisella tavallaan puupää.
Point Man ymmärtää edes näyttää nololta kun Fettel koettaa keksiä uuden syyn sanoa veli.
Mutta, kuten Rehupiikles sanoi että joku sinänsä paskamaanen paalaajankorjauski räntäsatehes vois olla poijjat saatarin mukavaa, käret kontas kaharestaan, on F.E.A.R. 3 puutteistaan
huolimatta ihan mukiinmenevä räiskyttely kaverin kanssa pelattuna. Kahden
erilaisen hahmon tiimipeli sujuu miellyttävästi, ja paremman pelaajan eduksi ratkeava
loppu on hauska. Edellisiin peleihin jääneen juonen takia jatkuva kärryiltä
putoaminen alkaa kuitenkin kaivella aika herkästi, ja olisin kyllä aika
kettuuntunut ellen olisi saanut tätä niin halvalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti