Jan Guillou
Johnny Kniga 2004
Suom: Tapio Koivukari
Jan Guilloun Noitien Asianajaja on kirja jonka olen lukenut
useampaan kertaan. Monia noitavainojen aikaa käsitteleviä kirjoja vaivaa tietty
kuivakkuus, ja tieteellinen ote, mutta Guilloun sujuva ja samalla
tarkkanäköinen kerronta sopii proosan ystävällekin. Guillou on varmasti monelle
tuttu Temppeliritari-sarjastaan.
Kirja alkaa vuonna 1667, kun Gertrud Svensdotter niminen
yksitoistavuotias vuohipaimen pelasti pari eksynyttä kuttua joessa olevalta
saarelta. Sinänsä harmiton tapahtuma, muutama eksynyt eläin ja ehkä sanomista
kotona. Kuitenkin tapauksesta alkoi kiertää tarinoita joiden mukaan vuohipaimen olisikin kävellyt vetten päällä päästäkseen
saareen kuttuja pelastamaan. Tarina kantautui Älvdalenin kirkkoherran, Lars
Elviuksen korviin, joka ei voinut jättää moista vaille huomiota. Alkoi sarja
pitkällisiä kuulusteluja joiden seurauksena Gertrud lopulta tunnusti tehneensä
sopimuksen paholaisen kanssa. Tämä tapaus on alkusoittona sille
tapahtumasarjalle joka länsinaapurissa tunnetaan nimellä Det stora oväsendet eli Suuri Meteli, ja joka levisi maaseudulta aina pääkaupunkiin, Tukholmaan saakka.
Guillou, kuten moni muukin vainoja tutkinut, painottaa että ”pimeimmällä”
keskiajalla noitavainot olivat vielä kaukana tulevaisuudessa. Järjestelmällisiä
vainoja ei pohjoismaissa kirkon puolesta edes harrastettu, suurin huoli katolisella
kirkolla oli kerettiläisistä, ei taikauskoisesta rahvaasta. Vasta keskiajan ja
uuden ajan taite, ja protestanttinen puritaanisuus antoi sopivan kasvualustan
noitahysterialle.
Hysteriasta Guilloun mielestä on pääosin kyse. Lakimuutos vuonna
1608, oli myös noituudesta syytettyjen kannalta merkittävä, sillä silloin,
kirkon vaatimuksesta, raamatun lait otettiin sellaisinaan käyttöön, lisäyksinä
kuningas Kristofferin maanlakiin. Kuolemalla rangaistaviksi tulivat noituuden
lisäksi uskottomuus, eläimiin sekaantuminen ja sukurutsa. Kirjassa käsitellään yhden luvun verran eläimiinsekaantujien kohtaloita uuden ankaramman lain kourissa. Yksi luku on myös omistettu Tanskan, Norjan, Suomen, Viron ja Islannin noidille.
Piru itse messua pitämässä, elokuvassa Häxan, vuodelta 1922 |
Guillou tutustuttaa meidät ruotsalaisiin noituuskäsityksiin, jotka ovat vaikuttaneett suuresti suomalaisiinkin
noitaoikeudenkäynteihin. Ruotsissa noitien erikoisena tapana oli lasten
vieminen Blåkullaan, uskomus, joka on muun euroopan noituusperinteessä
tuntematon. Lapsien käyttö todistajina oli tavallista noitaoikeudenkäynneissä,
vaikka se muuten olikin ajan oikeuskäsityksen vastaista. Huolestuneet vanhemmat
pakottivat lapset puoli väkisin kertomaan olemattomia asioita, ja raahasivat näitä
oikeuteen syyttämään naapureita noituudesta, paholaisen palvonnasta ja lasten
turmelemisesta. Osa lapsista kertoi mielellään mielikuvituksellisia tarinoita,
ja huomio sekä julkisuus varmasti innoittivat entistä hurjempien tarinoiden
laatimiseen.
Noita lennättää lapsia pirun kekkereihin |
Vaikka pääpaino onkin
noitavainoissa, kirjoittajan tarkoitus on
kuvata joukkohysteriaa ja sen uhreja, niin menneisyydessä kuin nykypäivänä.
Kirjan viimeisessä luvussa käsitellään nykyajan ”noitavainoja”, kuin muistutuksena siitä
että emme ole lopultakaan niin kovin erilaisia kuin neljäsataa vuotta sitten.Guillou rinnastaa lapsista puristetut tarinat eräisiin
takavuosien pedofiilioikeudenkäynteihin joiden hurjat syytökset olivat vailla
todellisuuspohjaa, ja tuhosivat monen ihmisen maineen ja elämän. Noitahysteria nosti monta merkityksetöntä ihmistä todistajanaitioon ja aikansa julkkikseksi. Useat tunnustivat vapaaehtoisesti ja
mässäilivät seksuaalisilla ja väkivaltaisilla yksityiskohdilla. Pakonomaisen
tunnustajan malliesimerkiksi nykypäivänä Guillou mainitsee pohjoismaiden pahamaineisimman
sarjatunnustajan, Thomas Quickin, joka on ottanut niskoilleen syyt yli 20:stä
ruotsissa, suomessa ja norjassa tehdystä henkirikoksesta. Todisteena veritöistä
ovat ainoastaan miehen omat tunnustukset, mutta hänet tuomittiin lopulta
kahdeksasta murhasta. Kertomuksillaan hän sai varmasti monta murhatutkintaa
loppumaan ennen aikojaan.
Guilloun kirja on viihdyttävää luettavaa ja hänen huomionsa
tarkkanäköisiä. Suhtaudun itse tietyllä varauksella hänen historiantulkintaansa
joka on useassa kohdin proosallisen tyylin värittämää. Historiallisista
henkilöhahmoista saa kuitenkin elävän ja persoonallisen kuvan, kuin romaanihenkilöistä
ikään. Kirjasta tehtiin myös dramatisoitu dokumenttisarja vuonna 2005,
joka onnekseni tarttui videonauhalle ja odottaa digitointia.
Noitavainoista on kirjoitettu paljon, erityisesti pitää
mainita Marko Nenonen joka on julkaissut neljä noitaoikeudenkäyntejä
käsittelevää populaaria tietokirjaa. Myös Jari Eilolan Rajapinnoilla: Sallitun ja kielletyn määritteleminen 1600-luvun
jälkipuoliskon noituus- ja taikuustapauksissa, on mielenkiintoinen ja
kiitettävästi aikakauden puupiirroksilla kuvitettu teos. Kuten pitkästä nimestä
voi päätellä, se on kuitenkin selkeämmin akateeminen tutkimus, mutta antaa
lisänäkökulmaa Guillounkin käsittelemiin Gävlen noitaoikeudenkäynteihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti