Kuulin ensimmäisen kerran Elisabeth Shortista eli
Mustasta daaliasta pelatessani L. A. Noirea. Tämän näyttelijänurasta
haaveilleen naisen ruumis löydettiin viidestoista tammikuuta 1947 kahtia
katkaistuna ja silvottuna, eikä murhaajaa saatu koskaan selville. Elisabethin
kohtalo on innoittanut lukuisia kirjoja sekä elokuvia, muiden muassa Brian De
Palma on ohjannut oman näkemyksensä. Hänen näkemyksensä oli kuitenkin tylsä,
joten en katsonut sitä kokonaan. Sen sijaan katsoin Ulli Lommelin version.
Ja
voi poijjaat millainen versio se onkaan. En viitsi kierrellä ja kaarrella vaan
sanon suoraan että Ulli Lommelin Black Dahlia on paska. Täysin paska.
Paskapaskapaska. Paska. Kuvaus on sielutonta ja kiikkerää, dialogi on älyvapaata,
näyttelijät ovat lahjattomia ja juonta ei ole periaatteessa ollenkaan, ja siksi
elokuva onkin niin mahtava. Se ei ainoastaan sorru tahattomaan komiikkaan, vaan
sukeltaa siihen kuin pyöriäinen, kaivautuu siihen kuin myyrä ja antaa sen
ropista sateena päälleen.
Sen
sijaan että elokuva sijoittuisi neljäkymmentäluvulle tai kertoisi Elisabeth
Shortista, katsojalle tarjotaankin 2000-luvun rupisia betonilähiöitä. Elokuva
alkaa lupaavasti ja tutustuttaa katsojan heti kättelyssä murhaajaan, teinitytön
lailla käyttäytyvään nuoreen naiseen, joka on totta kai umpihullu. Katsoja saa
seurata pidätellystä hihityksestä täristen kuinka nainen kirjoittaa
saatananpalvontavihkoonsa, että Musta daalia syntyi kahdeskymmenesneljäs päivä,
ja kuoli viidestoista. Kaksi plus neljä on kuusi, ja yksi plus viisi on myös
kuusi, jolloin saadaan pedon luku, 666. Jaa että mistä se kolmas kuutonen tuli?
En minä tiedä, mutta eipä sillä ole väliäkään. Saatananpalvontaan ei nimittäin
viitata millään lailla enää tämän kohtauksen jälkeen. Ja Elisabeth Short, jota
ei kertaakaan mainita oikealta nimeltään, syntyi muuten 29. päivä, että sikäli.
Homman
nimenä elokuvassa on se, että kahelin naikkosen johtama murhaajapoppoo pyörittää
tekaistua koe-esiintymistä Mustasta daaliasta kertovaan elokuvaan, ja sitten
murhaa jokaisen pääosaa kärkkyvän neitokaisen. Onneksi vain yksi naikkonen
päivässä löytää paikalle. Tapettuaan uhrinsa todella piiiiiiiiiiiiiiitkän
kaavan mukaan murhaajat tanssivat Frank Sinatran tahdissa ja käyvät kylvämässä
paloitellun ruumiin jonnekin päin kaupunkia. Seuraavana päivänä poliisit osuvat
paikalle, joku vetää aivan helvetin kaukaa haetun yhteyden Mustaan daaliaan ja
päähenkilö alkaa tutkia jutun taustoja.
Eikä
sitten muuta. Elokuva toistaa tätä kaavaa katkeraan loppuunsa saakka.
Murhaajien luo tulee tyttö, tyttö tapetaan, Sinatra soi, ruumis löytyy,
päähenkilö tekee jotain ja sitten homma alkaa alusta. Tämä kehä toistuu
neljästi tai viidesti, en muista kummin, enkä aio tarkistaa asiaa. Jokainen
kierros naurattaa kuitenkin joka kerta aina vaan enemmän. Jos kuorolaulun
säestämät murhat ja itsepäisesti aamiaisensyömisestä jankuttava lihava
naispoliisi eivät toimi ensimmäisellä kerralla, niin voitte kuvitella miten
niihin suhtautuu neljännellä kerralla.
Kuten
jo sanoin, tämä elokuva on täydellisen lahjattomuuden huipentuma. Se ei liity millään
lailla aihepiiriinsä, ja ohjaaja Lommelilla on täytynyt olla taka-ajatuksena
jonkinlainen Kevät koittaa Hitlerille- tyylinen vedätys, sillä mikään muu ei pysty
selittämään tätä. Kaikki on tehty tavattoman huolimattomasti, ja lopputuloksena
on jotain kaikkien vihaamien ylidramatisoitujen jenkkidokumenttien ja huonojen
musiikkivideoiden väliltä. Kaiken kaikkiaan Black Dahlia muistuttaa irrallisine
dialogeineen ja toistuvine kohtineen hyvin paljon Kummelien lyhytelokuvia,
mistä johtuen en voi kuin suositella sitä mitä lämpimimmin. Black Dahlia on
yksi niistä elokuvista, joiden huonoudesta kumpuava absurdius on saatava nähdä
itse, ennen kuin sitä voi uskoa.
Sen
jälkeen sille voikin sitten nauraa makeasti päin naamaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti