Jotteivät peliarvosteluni kävisi yksitoikkoisiksi,
niin arvostelen välillä Telltale Gamesin pelin. Monia palkintoja kahmineen,
mutta omasta mielestäni vähän sellaisen ja tällaisen The Walking Deadin jälkeen
Telltale on hankkinut itselleen oikeudet Bill Willinghamin kehuttuun Fables‒
sarjakuvaan. Sarjakuvan ideana on, että satujen ja kansantarujen hahmot ovat
paenneet omasta maailmastaan salaperäisen vihollisen valloitettua sen.
Satuhahmot ovat päätyneet New Yorkiin (minnekäs muualle?) ja perustaneet oman kaupunginosansa
Fabletownin, jonka sheriffinä toimii ihmishahmon ottanut Iso paha susi, Bigby
Wolf. Bigbyn työnä on pitää Fabletownin asukkaat kaidalla tiellä ja turvata satuhahmojen
salassapysyminen.
Ja
työtä siinä onkin, sillä siirtyminen satumaasta Nykin sateisille kaduille ei
suju kaikilta aivan ongelmitta. Peli alkaa, kun taksi saattaa Bigbyn herra
Konnan isännöimään motelliin. Ryyppyputkeen juuttunut Puunhakkaaja on pannut
kämpässään hulinaksi, ja Bigbyä tarvitaan tilanteen rauhoittamiseksi. Käsikähmän
jälkeen Puunhakkaaja pääsee pakenemaan paikalta, mutta yön mittaan Bigbyn
kotioven eteen ilmaantuu ruumis. Kaikki viittaa siihen että satuhahmo on
tappanut toisen, eikä moista voida sallia.
Ison
pahan suden seikkailut muistuttavat Käveleviä kuolleita enemmän kuin vähän.
Sarjakuvamaista tyyliä on viety entistä pidemmälle. Koko peli näyttää käsin
piirretyltä, ja lopputulos on todella hieno. Kahdeksankymmentälukuisen New
Yorkin pinkit neonvalot ja loputtoman synkät varjot luovat vertaansa vailla
olevan noir‒ tunnelman. Hahmojen huulisynkka on myös saatu kohdilleen, ja
kasvonilmeitäkin on hillitty kohtuullisuuden rajoihin Walking Deadista, vaikka
muutama hahmo näyttääkin välillä hieman jähmeältä.
Kuten
grafiikat, myös kontrollit ovat kotoisin Walking Deadin kuolinpesästä. Vasen
tatti ohjaa, oikea huitoo kursoria ja neljä nappia hoitavat eri toiminnot
tutkiessa, tapellessa ja puhuessa. Tai pitäisi ehkä sanoa pelkästään tapellessa
ja puhuessa. Ongelmanratkonta on nimittäin jäänyt melkein kokonaan pois, mikä
tuli Sam & Maxien paikoitellen pirullisia arvoituksia odottaneelle
allekirjoittaneelle melkoisena shokkina. Ne muutamat ongelmat joita pelaajalle
tarjotaan sijoittuvat aina yhteen tilaan, josta pitää löytää kaksi tai kolme
johtolankaa minkä jälkeen juoni syöksähtää taas eteenpäin.
Ja
millainen juoni se onkaan. Menneiden pahojen tekojensa painolastin alla
ponnistelevan Bigbyn tutkimukset ovat mukaansatempaavinta tarinaa mihin olen
hetkeen törmännyt. Hukan kovaksikeitetyn mutta hyväsydämisen antisankarin hahmo
on klassinen surullisen hahmon ritari, josta ei voi olla pitämättä. Sama pätee
muihinkin satuhahmoihin. Ristiriitaisten, murhan aikaansaaman hämmingin
ravistelevien hahmojen arki on monin verroin mielenkiintoisempaa seurattavaa
kuin Walking Deadin jatkuva tragediavyörytys. Hahmot ovat uskottavia, ja heidän
kohtalostaan kiinnostuu aidosti. Etenkin köyhyyteen langennut, yksinhuoltajan
huolien kanssa pinnistelevä herra Konna herätti sympatiani kaikessa karkeudessaan.
Runsaat
keskustelut muokkaavat tarinan kulkua ja hahmojen suhtautumista Bigbyyn kuten
Walking Deadissakin. Jokaista vastaustaan saa miettiä muutaman sekunnin verran,
ja aina silloin tällöin pelaaja joutuu tekemään pienemmän tai suuremman valinnan,
kuten antaako sialle viinaa, tai kenet ottaa kiinni kahdesta pakenevasta
epäillystä. Valinnat kantavat jokaiseen tulevaan episodiin, ja ilmeisesti
vaikuttavat suurestikin siihen miten tarinassa tulee loppujen lopuksi käymään.
Katkerien
satuhahmojen joukkoon mahtuu monia väkivaltaisia tyyppejä, ja Bigby on kova
koville. Pelissä ollaan nyrkit pystyssä useampaan otteeseen. Osa rähinöistä
tapahtuu Walking Deadista tuttuun tapaan liikuttamalla kursori oikeaan kohtaan
ja painamalla oikeaa nappia, osa hoituu quick-time eventeillä. Tapahtumat ovat
nopeatempoista huitomista, mikä onnistuu hienosti välittämään nyrkkitappelun
holtittomuuden ruudun toiselle puolen. Läheltä kuvatut käsikähmät ovat
brutaaleja ja sekavia, ja tuntuvat välillä suorastaan vastenmielisen
realistisilta. Kun susi ja juoppohullu metsuri iskevät yhteen, niin se todella
tuntuu.
Telltalen
mukaan The Wolf Among Us sijoittuu aikaan ennen sarjakuvan tapahtumia, joten
herra Willinghamin hengentuotteeseen perehtymättömienkin tulisi päästä helposti
mukaan juoneen. Pääsääntöisesti tämä pitääkin paikkansa, mutta muutamat hahmot
jäävät pelin episodirakenteen takia hieman vieraiksi. Esimerkiksi Siniparrasta
puhutaan siihen tyyliin kuin tämä olisi tärkeäkin hahmo, mutta ainakaan
ensimmäisessä osassa häntä ei vielä nähdä. Monien muidenkin vain puolisen
minuuttia ruudulla viihtyvien hahmojen merkitystä voi vain arvailla.
Keskuudessamme
kulkevan suden suurin, ja aika lailla ainoa ongelma, on sen lyhyt pituus. Peli
rullaa loppuun muutamassa tunnissa, ja episodi loppuu juuri kun tarina tuntuu
pääsevän oikein kunnolla vauhtiin. Se ettei pelissä ole käytännössä lainkaan
ongelmanratkontaa, ainoastaan painottaa pelin lyhyyttä. Wolfissa ei ole mahdollista
jäädä jumiin kuin korkeintaan muutamaksi minuutiksi kerrallaan, minkä tähden
peli muuttuu väistämättömistä seikkailupelistä interaktiiviseksi kirjaksi. Juoni
on toisaalta kuitenkin niin hyvä, että se ei oikeastaan haittaa. Tarina on sen
verran mukaansatempaava, etten osannut oikeastaan edes kaivata
ongelmanratkontaa ennen kuin peli oli ohitse. Enempi aivoverryttely olisi toki ollut
tervetullutta, tai sen puutetta olisi ainakin pitänyt korvata pidemmällä juonella.
”Jatkuu ensi numerossa” pamahtaa ruutuun juuri kun kaikki on hauskimmillaan.
Muutamien
hahmojen irrallisuudesta ja jakson onnettomasta pituudesta huolimatta Faith antaa
uskoa hienosta jatkosta. Seuraavan episodin, Smoke & Mirrorsin, julkaisuajankohta
ei ole vielä tiedossa, mutta puskaradion uutisissa veikattiin vahvasti marraskuun
loppua eli joulukuun alkua. Mielenkiintoisen juonen ja uskottavien hahmojen vastapainoksi
toivoisi saavansa myös enemmän tekemistä aivoilleen, mutta niin tai näin, itse tulen
roikkumaan mukana loppuun asti.
Nyt muuten sattui Puunhakkaajaa leukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti