Neuvottelusali Kuva: Samuli Paulaharju - Museovirasto |
Alahärmässä on Kirkkopakka niminen kallioinen muodostelma, johon myös liittyy tarinoita peikoista tai jättiläisistä.
Pohjalainen 23.7.1898
Tarina ”Kirkkopakasta”
Pohjalaiselle kertoi K.K.
Alahärmän seurakunnan Heikkilän kylässä noin puolentoista
kilometriä Ekolan talosta länteenpäin synkän kuusikkometsän keskellä on
monessakin suhteessa kummallinen vuori. Mistä on tämä vuori saanut nimen
Kirkkopakka ei kansa tiedä. Luultava on, että paikkaa, siitä johtuvan tarunsa
vuoksi on alettu pitää jonkinlaisena pyhimyspaikkana, ja että nimi on siitä
johtunut. Voipi olla mahdollista, että se korkeudellaan on myöskin hankkinut
isellensä nimen. Ja siitäkin syystä on vuori merkillinen, että se juuresta
huippuunsa sakka on kokoonpantu enemmän irtonaisista hirmuisen suurista kivistä
kuin kiintonaisesta kalliosta. Itse vuori, joka muuten on jotenkin kivettömällä
seudulla, on leveyteensä nähden luonnottoman korkea. Se käsittää tuskin puolta
tynnyrin alaa maata, ja kumminkin piisaa se korkeudessa tavalliselle kirkolle
torneineen.
Heti ensi silmäyksellä tekee se katsojaan kummallisen
melkeinpä pelottavan vaikutuksen. Itäpuolelta on vuori niin jyrkkää, että
päälle kiipeeminen tältä sivulta ei tule kysymykseenkään. Se on ladottu satojen
hevoskuoramin painavista kivistä, jotka ovat enimmän ulospistävässä kuin
pystysuorassa asennossa. Joten siinä juurella seisoessa tuntee ikään kuin halua
poistua takaisin. Vaikkapa tietääkin kivien siinä asennossa jo vuosisatoja
olleen, melkeinpä tekee mieli uskoa, että ne juuri sillä hetkellä tulevat alas
ja hautaavat raunioihinsa ihmisen, joka kaiken tämän suuruuden keskellä tuntee
itsensä jotenkin pieneksi ja vähäpätöiseksi.
Länsipuolelta on vuori siksi rappuista ja pitkävierteistä,
että sieltä ilman suurempaa ponnistusta voi päästä päälle. Kivien hakeamissa ja
onteloissa kasvaa muutamia mäntynäreitä, jotka mullan ja riittävän kosteuden
puuttessa viettävät jotenkin kituvaa elämää.
Kummallisia komeroita ja luolia on vuoressa useoita, joista
varsinkin yksi luola on merkillinen siitä, että tarun mukaan menee siitä voi
vuoren haltijain asunnoille.
Luolan suu on siksi avara, että ihminen voi kontata muutaman
metrin päähän jotenkin vaakasuorassa olevaa reikää myöden, kunnes se tekee
suorakulman käänteen vuoren sisustaa kohdin, ja itse reikä muuttuu niin
kapeaksi, että eteenpäin ryömiminen käy mahdottomaksi. Mutta jos heittää kiven
luolaan kuuluu sen liikettä ison aikaa, josta voi päättää, että kyllä siinä on
jommonenkin syvyys.
Ennen vanhaan, niin kulkee tarut kansans seassa, pitäisi
luolan reikä olleen isompi ja oli sinne erään kerran joku ”hengestänsä
huolimaton” antanut itseänsä köydellä laskea. Kun käyttä oli luolaan uponnut jo
useoita syliä, oli tämä uhkarohkean teon päähenkilön täytynyt antaa merkin,
joten ne, jotka häntä laskivat tiesivät että on aika vetää hänet ylös. Mies
luolasta tultuaan oli kertonut miten siellä alkoi kuulua omituista kalinaa,
ikään kuin hopeakaluja olisi kiireimmän kaupassa suojaan korjattu. Vieläpä oli
ääni luolan periltä huutanut: Jos vielä mittasikin lasket niin palaat päätäsi
lyhyempänä.”
Usein kuuluu nähtyjen näitä vuorelaisia liikkuvan maan
päälläkin, milloin missäkin toimissa.
Niinpä eräänkin kerran oli vuorenpeikon vaimo tullut Ekolan
talosta pyytämään lainalle ”Viipon vaavottimia”. Pyytäjälle oli annettu vyyhdin
puut ja niihin hän olikin ollut tyytyväinen. Sama muija oli joskus nähty Ekolan
luomassa Sahan torpan läheisyydessä pesemässä lapsen vaatteita y. m.
Että vuoren asujaimilla oli ollut karjan hoitoakin,
tiedetään siitä, että joskus iltasilla oli kuultu kun ne huhuilivat lehmiänsä
kotiin. Tapa millä he niitä kutsuivat on myöskin kansa suussa säilynyt. Se
kuuluu näin: ”Sipu treppua, sipu trellua, sipu haikiaa haluna lemmeä.”
Olipa erään kerran Heikkilän ja Ekolan kyläin välillä
seisonut vuoren peikko tiellä siten, että toinen jalka oli toisella ja toinen toisella
puolen tietä. Tervan kuljettajat, jotka juuri sattuivat siitä kuormineen
kulkemaan ajoivat hänen koipiensa välistä kuni portista ainakin. Sivuun
päästyään olivat tervamiehet kummeksuneet peikon suuruutta. Mutta silloin oli
metsästä kuulunut ääni, ”Sehän on vaan kolmevuotias lapsi.”
Varsinaista pahaa ei vuorelaisten kerrota tehneen.
Ainoastaan väärin saatuja hopeoita ja muita arvotavaroita olivat he ihmisiltä
anastaneet ja luolaansa kätkeneet, missä ne vielä tänäkin päivänä ovat yhtä
hyvässä kuin tarpeellisessakin kätkössä.
Muuten on luonto tehnyt vuoreen niin kummallisia onteloita
ja solia että paikkaa paremman puutteessa kannatta kyllä käydä katsomassa.
Niinpä eräskin kiven tai kallion halkeama, joka on päältä noin kolmen meetrin
levyinen. Pohja, eli lattia, joka on vähän soukempi, on pienillä kivillä
täytetty umpeen. Kattona solalla on hirmuisen suuri, mutta enemmän laakamoinen
kivi. noin 10 meetrin pituudelta on sola avaraa aukkoa, kunnes se suippenee ja
viimein päättyy kahteen reikään jotka solan perästä johtavat eri suunnille,
ties kuinka kauvas vuoren sisälle.
-----------------------
Toisessa lehtijutussa mainitaan samat jättiläisen lehmät, tosin hiukan eri nimisinä. Erikoisena pisti silmääni näissä tarinoissa mainittu Kirkkopakan jättiläisten naapuritalo, Skotlanti. Seuraavat jutut on Alahärmässä muistiin merkinnyt nimimerkki "Ilkka".
Raahe 8.12.1916
Tarinoita Alahärmän Kirkkopakasta
Alahärmässä talokas Nikolai Ekolan maalla on merkillinen,
ajojäiden kulettama rotkoinen vuori, keskellä laajaa alankoa. Juhlallisine piirteineen, suurine ammottavine kitoineen,
jylhän kuusimetsän ympäröimänä, on se antanut kansan mielikuvitukselle paljo
sommittelun aihetta.
Kerron tässä joitakuita tarinoita joita kuulin eräältä
vanhukselta.
Vuoressa asui rikas, mahtava, sangen väkevä jättiläinen
Kirkkopakan isäntä emäntineen. Heillä oli myös lapsia. Talo oli kuuluisa
rikkauksistaan. Kultaa ja hopeaa oli pöydät, kalliilla jalokivillä koristettuja
juoma-astiat. Suuret kristallilamput riippuivat katossa, lattiat olivat
silkillä verhotut, seinät kalleilla matoilla ja ryijyillä.
Heillä oli täällä oma kirkkonsakin, he olivat ainakin
näennäisesti kristittyjä, sillä paikan nimi oli Kirkkopakka.
Naapurina heillä oli noin 200m. päässä Skotlanti, myös
jättiläisen talo, mutta ei niin rikas eikä mahtava kuin Kirkkopakka.
Kirkkopakan poika nai Skotlannin tyttären, mutta häät piti
vietettämän kylässä Ekolan talossa. Kirkkopakan isäntä saikin suurilla
vuokrarahoilla vuokratuksi häätalon. Ehdoksi sovittiin, ettei kukaan talon
väestä ole häissä läsnä, eikä yritäkään katsomaan talon sisään häiden aikana. Jättiläisiä
vaan oli kutsuttava häihin. Tavallisia ihmisiä ei päästetty sisään. Mutta
kuinka olikaan. Sisältä alkoi kuulua kauhea jyry ja melu sekä tavattoman
kaunis, oikein korvia hivelevä soitto. Isäntä ei malttanutkaan pitää
lupaustaan. Meni hiipien ovelle ja raotti hiukan sitä. Mutta voi kauhistus.
Lattialla ja seinillä mateli suuria käärmeitä, ihana soitto taukosi. Ja siihen
ne häät loppuivat. Jättiläiset läksivät kotiinsa.
Kirkkopakan talossa oli vaan kolme lehmää, mutta ne
olivatkin tavattoman suuria ja korkealypsyisiä. Kerran eräänä iltana lehmät
eksyivät kylän lehmiin ja tulivat Ekolaan. Kun lehmien utaret olivat maitoa
kovin täynnä ja ne ynisivät lypsäjää, meni Ekolan emäntä lypsämään niitä. Mutta
hän lypsi tavalliseen lypsinkiuluun ja ne lypsivät niin paljo, millainen oli
astia. Ennen niitä oli lypsetty suureen saaviin. Ja nyt lehmät pilaantuivat
iäksi. Tästä jättiläisen emäntä kantoi kaunaa Ekolan emänälle, mutta ei
rikkonut julkisesti hyviä naapuriväliä, sillä Kirkkopakan väki oli yleensä
ystävällisissä väleissä kyläläisten kanssa.
Lehmäin nimet olivat Krellu, Hallu ja Haikehaluna.
Jättiläistytöt huutelivat iltaisin iitä kotia nimiltään. Ääni oli mahtava, se
kuuli yli kylän: trui Hallu, trui Krellu, trui Haikehaluna!
Kirkkopakan jättiläinen oli viinaan menevä mies. Isossa
talossa keitettiin viinaa myytäväksikin. Hän kävi sieltä noutamassa viinaa
monta hehtolitraa vetävällä nassakalla. Hän maksoi viinasta hyvät hinnat.
Mahtavasti hän heitti hintaa kysymättä rahat pöydälle. Kun Isontalon isäntä
meni rahoja ottamaan, muttuivat ne haavanlehdiksi. Mutta kun ne vei siunattuun
maahan muuttuivat ne jälleen rahoiksi.
Kerran hän matkusti kievarikyydillä ja antoi kyytipojalle
suuron tukon puhdasta paperia. Poika oli vähällä heittää paperit ukon silmille,
mutta ei tohtinut. Pisti kuitenkin paperitukon taskuunsa. Kun kotona otti sen
taskustansa, olivat paperit muuttuneet rahoiksi.
Tein vuoresta havainnoita opastajani johdolla. Laskeuduimme
eräässä kohdassa useampia metrejä maan sisään. Se oli valtakäytävä valtaistuinsaliin.
Sinne ei kuitenkaan pääse, sillä aukko kapenee ja menee aivan pystysuoraan maan
sisään. Köydellä voi sen pituuden mitata useammaksi metriksi. Siellä asuu
jättiläinen tänäkin päivänä, siellä hän säilyttää arteensa. Sinne ei ole kukaan
kuolevainen uskaltanut mennä. Valtaväylän suun likellä on neuvottelusali,
suurien kallioiden ympäröimä aukeama; keskellä salia on valtaistuin jossa
jättiläinen istui puhetta johtamassa. Kerran hän oli vihassa ja löi nyrkillään
valtaistuimen sivussa olevaan suureen paateen; vieläkin siinä näkyy jättiläisen
selvä nyrkin kuva.
Suuri ja mahtava on heidän kärryliiterinsä. Kolmelta puolen
ympäröi sitä suuret kalliot ja päällä on irtonaisten kivien päällä
jättiläismäinen laakakivi kattona, noin 150m. suuruinen.
Skotlannin väki ei asu enää kotonaan. Se on jätetty
autioksi. Naimiskaupan vuoksi heidän välinsä huonontuivat ja skotlantilaiset
muuttivat keski-suomeen erääseen suureen vuoreen asumaan. Kun asutus tiheni
kylässä, hermostui siitä Kirkkopakan väki ja painuivat vuoren sisuksiin,
aarrekamareihin. Joskus lapsille paimenessa näyttäytyy jättiläinen
valkohapsiukkona, käyskennellen entisen mahtavan kotinsa hävitetyillä
raunioilla.
"Ilkka"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti