keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Atorox -ehdokkuus ja muita jänniä juttuja

Alkuviikosta julkaistiin vihdoin odotettu lista Atorox-ehdokkaista. Novellini Noidan perintö on mukana ja olen tästä luonnollisesti innoissani. Tarina on kiertänyt jo Portti-kisan jossa se ei pärjännyt. Parin vuoden takaisessa Novassa se tuli kuudenneksi, ja olenhan minä ehtinyt sen kertaalleen puleeraamaan ennen julkaisua. Silti hiukan jännittää millaisen vastaanoton se äänestäjiltä saa.

Osuuskumma -kustannus julkisti jokin aika sitten erään omalta kannaltani tärkeän projektin. Worldconia varten julkaistaan englanninkielinen antologia suomalaisten kirjoittajien käännösnovelleja. Novellit on valikoinut Emmi Itäranta ja minä sain kunnian päästä mukaan tähän huikeaan antologiaan. Aikoinaan Nova-kisassa toiseksi pärjännyt tarina Tähden hauta on itse asiassa ensimmäinen koskaan kirjoittamani novelli (sitä ennen kirjoitin vain päättymättömiä eepoksia). Nyt se lähtee maailmalle muiden hienojen tarinoiden joukossa. Suomeksi Tähden hauta onkin julkaistu Spinissä sekä Nova 2014-antologiassa. Oma panokseni ei rajoitu pelkästään novelliin, vaan olen myös vastuussa Never Stopin kansikuvasta:


Englanninkielisiä käännöksiä novelleistani on ilmestymässä muutamia muitakin. Itse en ajatellut lähteä Worldconiin vaikka tilaisuus olisikin ainutkertainen. Olen kuitenkin hengessä mukana ja seuraan tapahtumaa kiinnostuksella kotoa käsin.

3 kommenttia:

  1. Onnittelut Atorox-ehdokkuudesta! Never Stop -kansikuva on oikein sähäkkä!

    Olen nyt saanut sen Nova-antologian luettavakseni ja käyn sen kimppuun, jahka selvittelen edellä olevan ruotsinsuomalaisen teoksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Nyt minä jännitän myös vähän sitä mitä tykkäät Nova-novelleista. Tuota antologiaa ei ole kirjablogeissa paljon näkynyt, joten jos arvioit sen blogissasi niin se onkin varmaan ensimmäinen arvostelu koko kirjasta :)

      Poista
    2. Varsinaisesti kirjablogien tekstit eivät yleensä ole arvosteluja (eivät ainakaan minun), Salla (Sallan lukupäiväkirja -blogissaan) aikoinaan lanseerasi luonnehdinnan 'blogiarvio'. Olen itse käyttänyt sitä, kun en paremmastakaan tiedä. Ja aika usein näyttää sattuvan niin, ettei kovin viljalti ole kirjoitettu niistä kirjoista, jotka minä olen katsonut kiinnostavaksi lukaista.

      Poista